Terrassen worden steeds belangrijker
Restaurant Brasa in Purmerend ziet de wintermaanden positief tegemoet. “Het wordt weer volle bak voor ons”, zegt eigenaar Arwin Versteyne. Samen met zijn team stroopt hij de mouwen op voor de vele activiteiten waarmee hij gasten naar zijn zaak én het winterterras trekt. Programmering is de nieuwe trend: van een Spaanse of Italiaanse avond en een vismarkt tot Swingin’Sundays en een bootcamp.
WINTERTERRAS MET 180 ZITPLAATSEN
Terrassen worden steeds belangrijker, ze zijn steeds meer het verlengstuk van je zaak, signaleert Arwin Versteyne, eigenaar van Brasa op de Koemarkt in hartje Purmerend. De horecazaak bestaat inmiddels tien jaar en telt 120 zitplaatsen binnen en 180 op het terras. Sinds corona is er niet alleen een zomerterras, maar van november tot maart ook een winterterras. “Het enige goede dat covid heeft voortgebracht”, lacht Versteyne. Zijn groep medewerkers vormt de kracht van de zaak. “Ik ben echt trots op ze. Hun uitstraling is professioneel en zo leiden we ze hier ook op. Daarnaast komen gasten hier voor de kwaliteit food en (fris)dranken die we serveren. Lipton Ice Tea is bijvoorbeeld een hardloper op ons terras.”
DANSEN, LEKKER ETEN, EEN BIJPASSEND (FRIS)DRANKJE ÉN SPORTEN
Versteyne maakt zijn zaak extra aantrekkelijk door regelmatig leuke avonden en activiteiten te organiseren. En dat werkt weer door naar zijn terras. Iedere laatste zondag van de maand is er bijvoorbeeld een Swingin’ Sunday bij Brasa, met lekker eten, een brede (fris)drankenkaart, een gastheer en livemuziek om te dansen. “Die avonden lopen altijd heel snel vol”, zegt de ondernemer. “En dat geldt ook voor onze thema-avonden, zoals een Italiaanse avond met pasta’s of een Spaanse avond met paella.” Zo nu en dan organiseren we ook een vismarkt, gaat Versteyne verder, en sportieve gasten kunnen meedoen aan een bootcamp of een wielrenwedstrijd. “Het terras is een verlengstuk van onze zaak, ook bij dit soort avonden en activiteiten. Vaak kiest een aantal gasten ervoor de avond op het terras af te sluiten. En ook de sportevents eindigen op ons terras. Dat richten we zo in dat gasten hier lekker kunnen uitrusten. Met een koel glas Lipton Ice Tea, bijvoorbeeld”, aldus Versteyne, glimlachend.
‘Gasten genieten op ons comfortabel ingerichte winterterras’
WINTERTERRAS MET VERWARMING
Het terras van Brasa is al klaar voor de wintermaanden. Het oogt gezellig, met een opstelling van vierkante-, ronde-, en picknicktafels, verschillende plantenbakken, bont- en fleecedekens en sfeerlichten. Aan de gevel hangen gasheaters, onder de parasols elektrische heaters. En her en der liggen op stoelen of banken kussens met verwarming. Versteyne: “Want als het koud, maar wel zonnig is, zitten gasten het liefst buiten op het terras. Buiten is het nieuwe binnen.” Om dat duurzaam te doen, gaan als het even kan de heaters niet aan. “We bieden onze gasten dan de verwarmende kussens. Een heel mooi alternatief, wat een hoop energie scheelt.”
Gastvrijheid staat bij Arwin Versteyne, eigenaar van Brasa in Purmerend, hoog in het vaandel. Net als kwaliteit. Daarom serveert hij alleen frisdranken van A-merken, zoals Lipton Ice Tea. “Kwaliteit betaalt zichzelf uit. En Lipton Ice Tea loopt goed. De verschillende varianten van Lipton Ice Tea verkopen zichzelf echt heel makkelijk. Ook over het contact met het team van Lipton Ice Tea is Versteyne zeer te spreken: “Ons contactpersoon is altijd bereikbaar, bij jaarlijkse campagnes als ‘Het Lipton Terras’ worden we goed op de hoogte gehouden en hij komt regelmatig langs. En dat heb je met een drukke zaak als deze wel nodig.”
Bron: Entree magazine
Tekst: Roy Timmerman
15-02-2024